Een constante glimlach.. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Een constante glimlach.. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Een constante glimlach..

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

15 Augustus 2012 | Zambia, Mpongwe

De was die wappert aan de waslijn, de kippen die overal rondlopen. Geroep en gezwaai van kinderen. Het groeten in het Bemba. De vele gesprekken per dag in het Engels, formeel en informeel. De vriendschap met mijn mannelijke vrienden Kasenge, George, Scriviner, Ntazana, Mullins, Hoseja en Chewe is gemoedelijk, respectvol en vol gelach en gedol. Vaak one of the guys, maar op de markt toch echt de lady van het gezelschap.

Het vrijwilligerswerk dat afwisselend en onverwachts kan zijn. Dat leerzaam is en waar ik van kan genieten. De omgang met het personeel is makkelijk, het is of ik nooit ben weggeweest. Het samen bedden opmaken met Edinah, die niet weet wat ze ziet. Chanda even helpen in het internetcafé of met een krat cola slepen, terwijl Prince verbaasd toekijkt.

Trots zijn op de voortgang van het vocational training center, wetende dat hier over een tijd veel jongeren een kans gaan krijgen. Blij met de goede resultaten van de wezen en kwetsbare kinderen. Genieten van de lach van Yvonne als ze iedere dag trots verteld over haar school en het werk bij de poultry. Uitkijken naar vergaderingen met de jongerengroep, die vriendschappelijk, maar ook pittig kunnen zijn.

Dankbaar zijn voor alle zorg die ik krijg van Mr. en Mrs. Kalima. Leren van de gesprekken die we voeren en elkaar helpen daar waar nodig. Lachen om Chabala die ietwat verlegen is, maar die vaak samen met mij in een deuk ligt om iets wat alleen wij begrijpen. Trots zijn op Bridget omdat ze derde van haar klas werd. Ze zijn als een jonger broertje en zusje.

Genieten van het samen wakker worden, het samenwonen, de tranen, de vele lachbuien, de cultuurverschillen, de zinnige en onzinnige gesprekken, het klieren en pesten, de intense blikken, het elkaar leren van onze moedertalen, de lange wandelingen, de stiltes, het luisteren naar muziek, de voetbalwedstrijden en de vriendschap zijn enkele van de dingen die ik met Chipa deel. De afstand was lang en zwaar, maar het samenzijn vergoedt alles.

Een kind speelt al een half uur met een roze ballon. Ze lacht, giert en brult. Het stof waait op en even knijp ik mijn ogen dicht. De vogels die fluiten en de vlinder die voorbij fladdert. Inmiddels is de avond gevallen en loop ik, in het gezelschap van Chipa, terug naar huis. Ik stop en kijk omhoog. Een prachtige sterrenhemel en zelfs de Melkweg is te aanschouwen. Chipa slaat een arm om mij heen en even staat de tijd stil.

Genieten van de kleine dingen, de liefde, de vriendschappen, het weer, de vrolijkheid. Eindelijk weet ik wat gelukkig zijn is. En al die dingen die ik nu meemaak, die ik voel en intens beleef, zo hoort het leven toch te zijn?

Vee liefs vanuit mijn thuis,
Jennifer

Foto's:
Eindelijk kunnen jullie foto's van de bruiloft, Chipa en mij, het voetbalteam en de jongerengroep aan het werk in het ziekenhuis zien!

https://picasaweb.google.com/103848838878531685551/Zambia201202?authkey=Gv1sRgCNvWv7q3kID0qwE

  • 15 Augustus 2012 - 11:51

    Fieke:

    Hey Jen,

    Mooi gesjreve! Kippevel op mien erm en een traan in mien aoge..
    Heel fijn om te laeze desse dao gelukkig bis! 't Is dich zo gegundj!

  • 15 Augustus 2012 - 12:08

    Aniek:

    Zo, een binnenkomer, mooi en ook moeilijk.
    Gister weer even lekker gekletst, datgene waar we zo goed in zijn. Weer even wat bekende gezichten voorbij zien komen en kunnen genieten van dat stralende gezicht van jou. Het doet me goed. Door dit prachtige verhaal, breng je me ook weer even terug naar mijn tweede thuis, mijn thuis dat ik nu ook zo mis. Meid het doet me goed je vrolijk te zien, wetende dat je daar enorm op je plek bent en er goed voor je gezorgd wordt.

    zoals ik van je gewend ben, weer mooi en met liefde geschreven, vanuit je hart!

    Nalikutemwa.

    Geniet!

  • 15 Augustus 2012 - 12:30

    Manon:

    En toen moest ik slikken......Jennifer wat ben ik blij voor jouw
    En zo ontroerend geschreven.Zie je daar gewoon lopen met Chipa
    Gr Manon

  • 15 Augustus 2012 - 12:36

    Rianne:

    Mooi geschreven!

  • 15 Augustus 2012 - 12:43

    Mieke:

    Ha Jennifer,

    Wat weer mooi geschreven. Ik zag het allemaal voor me.
    Om deze dingen gaat het in het leven: mensen (kinderen), gesprekken, luisteren, stilte, lachen, geluk.......

    Liefs,
    Mieke

    P.s. Mis je met hardlopen.


  • 15 Augustus 2012 - 12:52

    Mam:

    Ha Jen

    Weer een mooi verhaal, en leuke foto's.
    Maar dat betekent niet dat ik al toe ben om foto's van jou bruiloft te bekijken.Die van het voetballen zijn kei vet. Het lijkt wel een bijeen geraapt zooitje en dan ook nog dat mooie GROENE gras.Geweldig.
    Maar je kunt wel zien dat ze er plezier in hebben en daar gaat het toch om.En dat jij je daar op je gemak voelt en er plezier in heb wat je daar doet vind ik heel fijn.

    Gr Mam

  • 15 Augustus 2012 - 12:55

    Nien:

    Jen,
    wat un moei verheulke! Eindelijk schient veur dich (letterlijk en figuurlijk) de zon! T is good um te hure det alles nog zoe good bevelt, det haese auk verdeend!
    Leuke foto's! Wae ging dr eigelik trouwen? Wuurt flink gedanst! De kins aan de foto's zeen det Chipa en dich groete lol hebbe same! En wat zien ze toch druk aan t vaege doa!

    Nou tot snel achter de webcam, dan luutse chipolatapudding maar ens zeen!
    xxx

  • 15 Augustus 2012 - 13:58

    Roxanne:

    Jen, kippenvel! Mooi geschreven.. GENIET! x

  • 15 Augustus 2012 - 14:02

    Jolanda:

    Geweldig, die foto's van de broeloft! Mooi, det wit en paars! Det hadse toch nog neet zo erg gevonje, esse in de lineup woors gekomen, of waal? ;) haha!
    Erg sjoon!

    Enne, voetbal oppe blote veut, woorom auch neet? :P

    Mup, doe zuus der echt gelukkig oet! Se straols! Blief straole mupke!!

    xx

  • 15 Augustus 2012 - 15:39

    Veronique:

    Mooi !! geniet !!
    xxx en knuf van siem

  • 15 Augustus 2012 - 15:50

    Eline:

    Zoals altijd weer heel mooi geschreven!
    Mooi om te horen dat je daar zo gelukkig bent.
    Heb vorige week nog met je mam je fotoboek van vorig jaar bekeken, echt vet gemaakt.

    Nog heel veel succes, maar vooral veel geluk en liefde daar!
    xx

  • 15 Augustus 2012 - 16:57

    Evelien:

    Ik zeen ut hielemoal veur mich!
    Klinkt super, geniet der van,

    groetjes oet ut werme blierick 31 graad...pffff

    Evelien

  • 15 Augustus 2012 - 18:07

    Tiny:

    nou het is daar echt jouw thuis zo te lezen.geniet maar van die mooie momenten
    Jen zijn de paketten al aan gekomen zo ja zat er nog alles in . veel liefs en gr van ons

  • 15 Augustus 2012 - 20:55

    Gwen:

    Ha Jennifer,

    Wat een moei verhoal, met kleine korte weurdjes umschriefse wiese dig veuls.
    Moei um te leaze. Geniet dr nog van

    Liefs x

  • 17 Augustus 2012 - 16:10

    Carien :

    Heey Jennifer...wat kun je toch mooi schrijven, ooit zie ik je nog een boek schrijven...
    Fijn om te horen hoe intens je je leven daar beleeft, en dat het je goed bevalt. Is toch spannend na zo'n lange tijd, lijkt me
    Veel geluk met de dingen die je doet, en het ga je goed meid..
    Toy Toy

  • 20 Augustus 2012 - 09:24

    Roos Van Herkhuizen:

    Heey Jennifer,

    Mooi verslag en wat fijn dat je er zo goed kunt genieten en heerlijk thuis voelt!
    Hele fijne tijd daar!!

    Groetjes Roos

  • 01 September 2012 - 10:05

    Ton Korsten-Korenromp:

    Prachtig, ontroerend, herkenbaar Jennifer. Blij dat je gelukkig bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 125471

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: