Foto’s die je niet maakt... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Foto’s die je niet maakt... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Foto’s die je niet maakt...

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

04 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Foto’s. Het zijn herinneringen die bewaard dienen te blijven. Als je ze terug ziet, laten ze je terug denken aan dat ene moment. Ze laten je weer proeven, ruiken of voelen wat je toendertijd beleefde. Die je laten lachen of huilen. Waar je intens gelukkig of verdrietig van wordt.

Al die foto’s komen uit bepaalde delen van je leven. Momenten die je ooit heb meegemaakt en die zijn opgenomen in je herinneringen. De foto’s maken de herinneringen net iets duidelijker. Het is niet voor niets dat iedereen foto’s maakt van hun kinderen als ze klein zijn, de feestdagen, de familieweekenden of de vakanties die jaarlijks gevierd worden. Ook ik ben iemand die graag foto’s maakt, van nuttige en niet nuttige dingen. Bang om ook maar iets te vergeten als mijn geheugen mij ooit in de steek gaat laten. De foto’s zijn dan mijn herinneringen.

Echter, ik heb geleerd om de camera af en toe te laten liggen. Dat sommige momenten niet gefotografeerd hoeven te worden. Op de manier waarop ze normaal op de foto komen te staan, worden ze nu opgeslagen in mijn geheugen. Ooit gaan ze vervagen, maar dat maakt de herinnering eraan niet minder mooi. Het maakt de herinnering misschien wel meer nostalgisch.

Het gezicht van Chipa als hij voor het eerst in een restaurant eet. De verbazing als de kip zonder bot wordt geserveerd. De blik van Chabala voordat hij, voor het eerst, een pannenkoek met daarop chocolade ziet. De lachbuien met George, Kunda en Paul als zij Bemba tegen mij spreken en ik reageer in het Limburgs. De kippen die je iedere morgen erg vroeg wekken. Bridget die mij in de armen vliegt als ik twee dagen weg ben geweest.

Bij enkele van deze momenten kwam wel eens de gedachte in mij op dat ik er een foto van moest maken. Maar die verdween snel, om echt te kunnen genieten van het moment. Want als je eenmaal foto’s aan het maken bent, geniet je minder. Je bent meer bezig met je camera dan echt te voelen, horen, proeven en ruiken wat je op dat moment mee maakt. Datgene wat in je herinnering wordt opgeslagen.

De lachmomenten met vriendinnen in Nederland over Skype. De drankjes met Hoseja of de serieuze gesprekken met Mullins. De blikken tussen Christine en mij, het dagelijkse lachen met Chanda. De onnozele praat die ik geregeld met Ntazana heb of het spelen met Grace, het dochtertje van Edinah. De grapjes van Edinah die niet iedereen begrijpt. Het soms ergeren op de Zambianen en uiteindelijk weer lachen om hun manier van werken, leven en doen.

Maar ook de eerste keer terug naar Mpongwe gaan zonder Chipa, hem achterlatende in Kitwe. Trots zijn dat hij eindelijk terug naar school kan en een diploma kan gaan behalen. Moeilijk omdat wij wederom voor een scheiding staan, nu voor 2,5 jaar. Blij omdat wij elkaar toch één dag per week kunnen zien. Wat vooral misschien een mooie foto had kunnen zijn, was de lach en traan op mijn gezicht, terwijl hij zijn hoofd wegdraaid omdat het even te moeilijk wordt. Maar ook deze foto werd, geheel bewust, niet gemaakt.

Foto’s zijn mooi, het zijn herinneringen. Het laten je terug denken aan die goede, moeilijke, mooie of verdrietige tijd. Maar het moment wordt niet zo bewust beleefd. Dus leg soms die camera weg en geniet echt van het moment. Denk dan nog eens terug en je weet precies wat je rook, proefde, voelde, zag en hoorde.

Veel liefs vanuit Mpongwe,
Jennifer

Enkele foto’s: https://picasaweb.google.com/103848838878531685551/Zambia201202?authkey=Gv1sRgCNvWv7q3kID0qwE

  • 04 Februari 2013 - 10:51

    Aniek:

    Mooi gesjreve, zo wie ummer!!

    Lachen is het beste medicijn! En doa wil ik nog gear en heel lang ongerdeil van zeen. Want weej zeen leuk!

    Geniet van de momenten en beleaf dien mooie wereld mit elk spiertje, zenuw en bloedvaat in dien lief, zo wie se dat altied deis! Vergeat doanoa dan neet al dien geveul weer op papier te zitte, zodat weej lekker mit dich mit kinne genieten!

    Nalikutemwa!

  • 04 Februari 2013 - 13:17

    Mieke:

    Hallo Jennifer,

    Heel mooi hoe je het weer beschrijft. Het is inderdaad zo dat foto's vele herinneringen brengen, maar niet het echte genieten en beleven wat je doet zonder camera. Dit kan alleen als je echt contact met iemand hebt en niet door de ogen van de camera en die herinneringen blijven bij je.

    Groetjes,
    Mieke

  • 04 Februari 2013 - 22:43

    Marian:

    Ha Jennifer,
    Ja, die overpeinzingen die kloppen als een bus. Helaas merk ik ook al dat sommige herinneringen echt vervagen maar dan zijn er inderdaad die foto's die die herinneringen weer terug kunnen halen. Ik denk heel vaak op vakantie, op hele mooie momenten en plekken dat ik ze op mijn netvlies zou willen plakken.
    Geniet er maar van meid, doe Chipa de groeten en geniet vast van het vooruitzicht dat jouw mam echt komt vliegen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 946
Totaal aantal bezoekers 125256

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: