Wat is jouw levensdoel? - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Wat is jouw levensdoel? - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Wat is jouw levensdoel?

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

25 Juni 2014 | Frankrijk, Valgorge

De 18 –ity’s spelen nog iedere dag een rol in mijn leven, maar het is alweer een tijd geleden dat ik jullie daar iets over heb verteld. Dus dat ga ik nu maar eens doen!

Sincerity, ofwel openhartigheid, oprechtheid. Niet makkelijk, want handelen en spreken op basis van wat je denkt, voelt en wilt is wat de meeste mensen juist niet doen of durven. Veel mensen doen zich anders voor dan ze zijn, hebben een masker op en hebben moeite met zichzelf te accepteren. Enkele jaren geleden was dit ook voor mij een moeilijk punt, maar ik accepteer nu wie ik ben en doe mij niet anders voor. Ik maak fouten en ik heb eigenschappen waar niet iedereen blij mee zal zijn. Maar het heeft mij zoveel innerlijke rust gegeven, dat ik accepteer wie ik ben, wetende dat iedereen zijn eigenaardigheden heeft. Ik ben eerlijk en oprecht tegen mijzelf, al is dat soms moeilijk of pijnlijk.

Simplicity, ofwel eenvoud. Terug gaan naar de kern. Keuzes maken,v ragen stellen. Deze –ity is diegene die mij de afgelopen jaren met beide benen op de grond heeft gehouden. Wat wil ik vandaag doen? Aandacht geven aan wat ik belangrijk vind. Dingen simpel maken. Hier hou ik van, want dan merk je pas wat de essentie is. Ik woon nu in een caravan met elektriciteit en ik geniet van de natuur om mij heen. Meer heb ik niet nodig. De eenvoud, het simpele: heerlijk. En langzaam maar zeker begin ik ook te accepteren dat ik niet alles kan doen... al blijft dat voor iemand zoals mij wel moeilijk!

Veracity, ofwel waarachtigheid. Persoonlijk vind ik dit een lastige –ity, ondanks dat mensen mij een betrouwbaar en geloofwaardig persoon vinden. Ik kan nee zeggen tegen personen, als ik iets niet wil doen en dat kan ik doen op een eerlijke, respectvolle manier. Ook mijn afspraken kan ik nakomen en ik spreek de waarheid. Maar het is soms moeilijk, want ik wil de andere personen nooit kwetsen. Dus dan is de waarheid iets verzacht. En soms ben ik iets te direct, dat kan ook niet altijd goed over komen. Zeker eentje waar ik aan kan blijven werken.

Equanimity, ofwel gelijkmoedigheid. Laat je humeur niet afhangen van wat er om je heen gebeurt. Behandel vrienden en vijanden hetzelfde. Geniet van regen en zon. Bewaar je evenwicht. Door de jaren heen ben ik in deze –ity wel beter geworden, maar het blijft lastig. Inmiddels kan ik iets beter van de regen genieten (gisteren ging ik er nog even in staan) en kan ik in moeilijke situaties toch een bepaald evenwicht bewaren. Zowel vreugde als verdriet horen erbij in het leven en van beide leer ik. Verbeterpunt: proberen mijn de mensen waar ik geen goede relatie mee heb net zo te behandelen als mijn vrienden.

Fixity, ofwel doelgerichtheid. De –ity die het beste bij mij past. Gedachten en emoties schieten bij mij niet meer heen en weer, wat er ook om mij heen gebeurd. Ik heb geleerd om de rust te bewaren. Wat is mijn levensdoel? Emigreren uit Nederland en wonen in Zambia (of Afrika). Ik heb nu geaccepteerd om dit in kleine stukjes te hakken en op die manier te behalen. Deze –ity betekent ook om na te denken over je laatste doel. Wat is je stip aan de horizon? Als je op je sterfbed ligt, hoe wil je terugkijken op je leven? Wat voor mens wilde je zijn, is dat gelukt? Ook dat is voor mij al duidelijk. Ik wil een persoon zijn die geen spijt gaat hebben van de dingen die ze niet heeft gedaan. Ik wil geen persoon zijn die zegt: had ik maar, was ik maar, kon ik toen... Als ik alleen daar al aan denk, krijg ik al de kriebels. Dus nee, laat mij maar doen wat ik wil en mijn weg in deze wereld vinden. En laat mij op mijn sterfbed vooral niet zeggen: had ik maar....

Non irritability. Een directe vertaling heb ik er niet voor. Maar het gaat om het feit dat mensen zich druk maken om dingen waarvan ze weten dat die gebeuren. Er komt altijd wat tussen, je staat in de verkeerde rij, je kind dat om aandacht schreeuwt. Inmiddels ben ik daar makkelijk in geworden. Het gebeurt nu eenmaal, dus laat het gebeuren. Ik kan er toch niet aan veranderen. Dingen gebeuren nu eenmaal en dat is dan maar zo. Ik kan mij er wel aan ergeren, maar wat voor leven heb ik dan? Ja, ik moet nog steeds terug keren naar Nederland, maar dan is dat maar zo. En dat zouden meer mensen moeten doen. Hou er rekening mee, reserveer er tijd en ruimte voor, want je weet dat het gaat gebeuren. De ergernis gaat een stuk minder zijn. Dus lukt het je om deze week een keer helemaal zen te blijven?

Een lang verhaal, maar dan weten jullie hoe ik de afgelopen weken heb proberen te leven. De foto die ik bijvoeg, is gemaakt op Hogeschool Zuyd, waar mijn studieloopbaanbegeleidster van het eerste jaar de –ity’s mee schrijft en op die manier haar studenten en collega’s eens iets anders meegeeft als ze bij haar binnen lopen. Er blijft dus toch nog iets van mij plakken in Sittard. En dat is nog iets wat ik wil in mijn leven: geïnspireerd worden en een inspiratie zijn. Ik hoor graag of er iemand is die ook nog iets aan de –ity’s heeft gehad, vandaar ook de titel: wat is jouw levensdoel?

Liefs uit Frankrijk,
Jen

  • 25 Juni 2014 - 16:54

    Peggy:

    :-D

  • 25 Juni 2014 - 17:21

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Mooi geschreven; zet me weer aan het denken. Ga alle ity's van Sri Swami Sivananda opzoeken.

    Groetjes,
    Mieke

  • 25 Juni 2014 - 21:28

    Marian Janssen:

    Tja, mooie wijsheid en stof topt nadenken. Gelukkig kunnen we daar ons eigen hele leven mee vooruit!
    groetjes, Marian

  • 13 Juli 2014 - 16:49

    Lindy :

    Hi Jennifer,

    Je zal vast denken.. Uh van wie krijg ik nu dan weer een reactie? Maar ik heb dit hele weekend vol bewondering jou verhalen gelezen, van Zambia, Litouwen, Roemenië tot aan Frankrijk. Met een lach, maar ook zeker met een traan heb ik het gelezen. En ik moet je zeggen, hier zit nog zo'n gek die een bloedhekel heeft aan Nederland en alles wat hiermee samenhangt, en liever vandaag als morgen nog het vliegtuig terug naar Afrika pakt.. Want ook ik ben verliefd geworden, en wel op Kenia. Hier ben ik voor stage ook 3 maanden geweest, en op 1 april terug gekomen. Maar ik ben nog geen dag doorgekomen zonder ook maar aan Kenia te denken, het geluk te kunnen ervaren maar ook verdrietig te zijn, omdat ik de saaie dagen in Nederland moet slijten en niet in Kenia kan zijn, het land waar ik voor het eerst in mijn leven geluk ervaarde en het voor mij ook als thuis komen voelde. Ik heb bewondering voor wat je allemaal meemaakt en ook zeker hebt doorgemaakt, wat ik als lezer bijna zelf kon ervaren door je geweldige schrijfstijl. Super! Heb je al plannen wanneer je terug naar Zambia gaat? Ik hoop voor je, heel erg snel! Want Afrika is prachtig. In september begin ik aan een nieuwe opleiding, SPH, wat jou vast bekend voor komt aangezien jij ook Social Worker bent. Ik ben nu al aan het uitzoeken hoevaak ik naar het buitenland kan met deze studie, waarheen, en voor hoelang. Het liefst, zou ik mijn leventje hetzelfde inrichten als dat jij dat op dit moment doet. Een beetje hier werken, vervolgens daar en tussendoor volop genieten. Maar helaas.. Mij rest een opleiding van 4 jaar waar ik met enige tegenzin aan ga beginnen. Maar, ik ben nog jong, dus nog een heel leven voor me waar ik zoveel meer landen wil gaan zien. Op dit moment heb ik helaas alleen nog maar Kenia op mijn lijst staan (naast de ''standaard'' landen als Belgie, Frankrijk, Griekenland, Spanje en Duitsland), maar ik hoop dat dit er zeker meer gaan worden, want ik wil de hele wereld ontdekken en alle mooie culturen zien. Ik wens je nog heel veel succes met je werk nu in Frankrijk, en ben benieuwd waar je volgende reis naar toe gaat! Ook heb ik me, als je dat niet erg vind, aangemeld op jou reisblog dus zal ik je volgende bericht in mijn inbox ontvangen.

    Lieve groetjes,
    Lindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 125462

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: