Een hete, lange sportzomer - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Een hete, lange sportzomer - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Een hete, lange sportzomer

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

12 Juni 2014 | Frankrijk, Valgorge

De voorjaarsklassiekers en het WK Snooker. De prachtige zevende plek van Kelderman in de Giro d’Italia, de schitterende overwinning van Rafael Nadal op Roland Garros, het WK hockey in Den Haag, het WK voetbal, Wimbledon, de Tour de France. Deze zomer staat voor mij in het teken van sport, dat blijkt wel uit bovenstaande rijtje. Enkelen zijn inmiddels voorbij, terwijl het grootste toernooi (WK voetbal) op het punt staat te beginnen.

Inmiddels hebben we hier al bijna twee weken prachtig weer en is de temperatuur de laatste week zelfs rond de 35 graden. De drukte in het restaurant neemt toe en er zijn opvallend veel Nederlanders al op pad. Maar ondanks de hitte wilde ik toch Nadal zien zegevieren tegen Djokovic, want als ik iets mooi en interessant vind, is het wel sport. De atletische lichamen, de sportersmentaliteit (of het gebrek daaraan bij enkelen), de pijn, vreugde bij een overwinning of de diverse emoties bij verlies. En of dit nu bij snooker, tennis, hockey, wielrennen of voetbal is, dat maakt mij niets uit. De kracht, de beweging van de spieren, de emoties..prachtig!

Ondanks de absurde bedragen die er rond gaan en de vele schulden, blijft voetbal mijn favoriete sport. Uiteindelijk zijn het inderdaad 22 mannen die voor een bal gaan, maar het spelletje blijft mooi. Toen ik besloot om in 2000 fan te worden van Spanje werd ik nog wel eens raar aan gekeken. Engeland volgde kort daarop en Nederland verloor mijn steun toen ze zich niet voor het WK van 2002 kwalificeerden. Inmiddels heb ik enkele keren mogen juichen, met het hoogtepunt vier jaar geleden. Juichend en vol blijdschap sprong ik op na die goal van Iniesta. Ik gok als enige Nederlander...

Vandaag, 12 juni, heb ik een avond vrij gekregen. Waarom? Om de opening van het WK te mogen zien. Pascal en Inge hebben inmiddels door wat sport, en vooral voetbal, voor mij betekent. De rest van de wedstrijden ga ik zo goed mogelijk proberen te volgen tussen het werk door. Misschien heb ik een keer geluk dat het iets rustiger is op een avond...

Ronaldo, Drogba, Messi, Xavi, van Persie, Buffon, Neymar en Vertonghen zal ik gaan zien spelen net als Eto’o, Benzema, Rooney, Neuer, Suarez en Mandzukic. Grote namen, bij bekende clubs en gezamenlijk vele prijzen en onderscheidingen. Namen waar de hele wereld naar kijkt, mannen die onbewust een grote druk op hun schouders hebben. Zowel van hun coach, teamspelers en de fans, maar ook de rest van de wereld die mee kijkt.

Ik ga echter ook kijken naar Herrera, Vargas, McKay, Arias, Mitroglou, Kagawa, Cambronero, Barnetta, Castillo, Peralta, Hadzic, Hadadifar, Yobo, Ayew, Green, Medjani, Kanoennikov en Dae-Sung. Wie weet is het niet Messi of Ronaldo die de held van het WK wordt, maar een van bovenstaande namen. Of een van die vele spelers die altijd in de schaduw van de grote namen blijven staan. Zij kunnen zich nu laten zien en wie weet ziet de wereld hen ook.

Naast Engeland en Spanje, juich ik dit jaar ook voor België. Enerzijds omdat Inge en Pascal Belgen zijn, anderzijds: ze hebben natuurlijk een fantastisch team en verdienen het om weer mee te mogen doen en zo ver mogelijk te geraken. Ik hoop de komende weken pijn, frustratie, boosheid, vreugde, hoop, verdriet en angst te zien. Emoties op het gezicht van de o, zo stoere mannen. Allen hebben ze een doel en dat is op 13 juli in de finale te staan. Wie dat gaat zijn, ik heb geen idee. Ik wens jullie, als fans van Oranje, veel succes, maar mij hoor je de komende weken geen ‘Hup Holland Hup ‘schreeuwen, roepen of zeggen. Nee, voor mij wordt het:

¡Vamos España! Come on England! Komaan België!

Liefs,
Jen

  • 12 Juni 2014 - 17:34

    Peggy:

    Jij maakt me aan het lachen; ik wist niet dat je zo veel verstand hebt van al die voetbal-namen. Erg leuk om te lezen!
    Verder was ik hier op school achter mijn bureau begonnen met het opschrijven van de ity's, om mezelf, mijn collega's en studenten die aan mijn bureau komen, iets mee te geven, anders dan de dagelijkse kost.
    Ik heb er inmiddels drie genoteerd; Serenity, Regularity en absence of vanity, maar volgens mij waren het er meer...Heb ik een verslag gemist, of kom je later nog op de rest van de ity's omdat er geen relatie is met sport (wat ik me niet kan voorstellen)...

    Geniet ervan, werk ze en zoals je ziet, je inspireert me :-).

    Groetjes Peggy vanuit Sittard.

  • 12 Juni 2014 - 18:50

    Jolanda:

    Der is fijn desse een aovendje vrie hubs gekregen!
    Geniet van dien vrieje aovend, mer veural van de wedstrijd!!

    Velt mich waal een btje tegen... Wilse gein post?
    Zeis desse in dien volgende blog dien adres zoois zetten...
    Mergood det ich t zelf hub opgezoch ;)

    Geniet vanaovend!!
    Xx

  • 13 Juni 2014 - 18:14

    Aniek:

    Ola senorita

    es een echte voetbalkenner, goan ik vandaag de wedstrijd Spanje-Nederland in Tenrife kieke. Dat heurt namelijk zo. Ik krieg mien portie sociaal zeen en mien partner de sport.. Es ik t doon, doon ik t auk good, dus ik zit vanoavend auk echt tusje de lokals in mien oranje uuuule shirt. Ik bin benuujd haha.

    enjoy kneus!!!

  • 14 Juni 2014 - 10:38

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Wat zul je gisteravond gebaald hebben als fan van Spanje. Maar hopelijk kun je als Nederlander toch genieten van de Nederlandse overwinning;ze speelden tenslotte geweldig. Ik kon hier binnen het gejuich van vele pleingenoten horen bij elke goal. Bij jullie thuis hangt natuurlijk de oranje vlag aan de gevel. Sport blijft toch inderdaad boeiend om te zien.

    Groetjes,
    Mieke


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 125452

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: