Terug naar het verleden... - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Terug naar het verleden... - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Terug naar het verleden...

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

29 Augustus 2014 | Frankrijk, Valgorge

Lang geleden, in de tijd van de late middeleeuwen, waren het ridders, heren en jonkvrouwen die de dienst uitmaakten in een dorp dat later de naam Baarlo kreeg. De families Eyll, van Laer tot Hoenlo en van Baerle deelden de lakens uit. De familie van Eyll en van Laer tot Hoenlo bewoonden het kasteel en eerstgenoemde bouwde het weer op nadat het werd geplunderd en platgebrand in de periode 1571-1578. In 1690 werd het kasteel verkocht en verliet familie van Laer het kasteel. De ridders van Baerle werden vaak beschreven als de heer van Baerle en hebben in de eerste jaren te maken gehad met de Hertog van Gelre.

De familie van Eyll bezat echter ook kasteel de Berckt en was tot het eind van de 16e eeuw de rijkste familie van Baarlo. Diegenen die het kasteel bewoonden, hadden ook boerderij de Koesdonck in bezit. Na de familie van Eyll kwam het onder andere in bezit van de familie de Pollaert, die ook Huys Roffaert bezat.

Sinds jaren ben ik op zoek geweest naar het verleden. Waar stam ik van af? Waar komen ze vandaan? De mannelijke lijn (vaderskant) is vastgeroest in Maasbree en leeft daar al honderden jaren. Op een oud-oom na, die emigreerde naar de VS en ervoor heeft gezorgd dat ik daar nog velen verre familieleden heb. De mannelijke lijn van mijn moederskant gaat van Venlo, naar Noord-Brabant en komt uiteindelijk in Overijssel terecht. De vrouwelijke lijnen aan beide kanten komen op een gegeven moment uit Duitsland.

En dan zit ik vast, tot ik eens nader ga zoeken en de naam Pollaert opduikt en alle registers lijkt open te trekken. Als dan ook nog eens de naam van Laer tot Hoenlo verschijnt, kan mijn pret niet op. Want die naam is natuurlijk bekend, ze hebben een straatnaam in het dorp waar ik ben geboren. De naam Pollaert duikt trouwens op in de lijn van mijn moeder. Dat haar voorouders uiteindelijk ook een connectie met Baarlo hebben, maakt het verhaal net iets mooier.

Ook al ga ik het prachtige dorp Baarlo ooit verlaten, ik ga er nog anders naar kijken dan dat ik al deed. Kasteel de Berckt en Kasteel d’Erp betekenen nu meer voor mij dan alleen maar een kasteel. En enkele wapens in het stadhuis van Venlo kan ik ook met meer trots bekijken. Straatnamen zijn net iets specialer geworden.

Heersers in Baarlo, burgemeesters van Venlo en Roermond, connecties met de Hertog van Gelre, ridders. Het lijkt een sprookje, maar dat is het niet. Want, met enige trots, kan ik melden dat ik afstam van zowel de ridders van Baerle, als van de oude regentenfamilie van Pollart (Pollaert) en een directe afstammeling ben van de adellijke families van Laer tot Hoenlo en van Eyll. En dan heb ik de adellijke families Broeckhuysen en van Stalbergen en de patriciaatsfamilie van Lom nog achterwege gelaten...

Liefs, van uw moderne jonkvrouwe,
Jennifer

PS. Deze keer een geheel ander verhaal, maar dan weten jullie nog iets van mij, wat de meesten misschien niet eens wisten. Als er iemand is die iets meer wilt weten over zijn of haar familie, kan mij altijd mailen. Ik kan altijd een poging wagen.

  • 29 Augustus 2014 - 20:36

    Veronique:

    Wat leuk edele jonkvrouwe

  • 29 Augustus 2014 - 22:11

    Jolanda:

    Gaaf desss det allemaol hubs weite te ontdekken!
    Noe nog dien prins der bie en den is t pleatje compleet! ;)

  • 30 Augustus 2014 - 23:12

    Aniek:

    Coool..

  • 31 Augustus 2014 - 17:15

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Wat een leuk verhaal. Zo zie je maar weer..je weet nooit waar je roots liggen.

    Groetjes,
    Mieke

  • 01 September 2014 - 21:31

    Thecla:

    Toch altijd leuk om je achtergrond te kennen, vooral als je bij ridders en kastelen terecht komt!

  • 13 September 2014 - 13:33

    Jos Simons:

    Hoi Jennifer,

    Ik herken me wel in je reisverslag. Ook ik ben een directe afstammeling van de Pollaertfamilie (via mijn grootmoeder).Via stamboomonderzoek heb ik inmiddels al heel wat informatie over de familie verzameld.
    Dus ....... Als je vragen hebt .......

    Gr.

    Jos

  • 13 September 2014 - 21:56

    Jennifer Peeters:

    Hallo Jos,
    Wat leuk om te horen van een andere afstammeling van de Pollaert familie. In mijn geval gaat het om mijn 3e overgrootmoeder. Als je een mailadres achter laat, kan ik via die weg contact met je opnemen.

    Groetjes,
    Jennifer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 936
Totaal aantal bezoekers 125435

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: