Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

06 Maart 2014 | Roemenië, Boekarest

Deze keer geen typisch reisverhaal, maar de ervaringen uit mijn reizen hebben wel te maken met dit verhaal. De titel is gebaseerd op het gelijknamige boek. Misschien dat enkelen van jullie het wel gelezen hebben. Ik in elk geval nog niet, maar ik denk dat het wel past bij dit verhaal.

Zowel mannen als vrouwen hebben gedurende mijn leven een belangrijke rol gespeeld. Sommige voor een korte tijd, anderen al mijn hele leven, op de voorgrond of achtergrond.

Sinds ik reis heb ik zoveel nieuwe mensen ontmoet, dat ik eens ben gaan terug kijken. Met wie praat ik het liefst? Bij wie voel ik mij gelijk op mijn gemak? Waar deel ik het meest mee? Naar wie ga ik toe wanneer het nodig is?

Als ik de groep bekijk in Nederland waar ik mee omga, dan zie ik voornamelijk vrouwen. Zowel op de voorgrond als op de achtergrond. Serieuze gesprekken, uren kletsen en het delen van gevoelens. Weinig mannen op het moment, al waren die er wel in de afgelopen jaren. Door veranderingen in levens, veranderen echter ook vriendschappen en op dit moment word ik vooral omringd door vrouwen in Nederland.

Echter, sinds 2011 ben ik voornamelijk niet in Nederland, maar in het buitenland te vinden. Dus communiceer ik vooral via Skype, email en Facebook met de vrouwen in Nederland. En als ik dan kijk naar de mensen met wie ik omga in het buitenland, dan zijn dit voornamelijk mannen.

Zowel in Zambia, Litouwen en hier in Boekarest ga ik het liefst met mannen om. Ze zijn nuchter en staan met beide benen op de grond. Ik voel mij direct bij mannen op het gemak en kan ontzettend met ze lachen. Ik hou van de nuchterheid, het feit dat ze in mijn buurt boeren en scheten laten en over meiden praten. Het feit dat er minder competitie lijkt te zijn tussen mannen dan vrouwen, bevalt mij goed. Er is minder gehuil en minder ruimte voor gevoelens, maar dat heb ik vaak ook wel nodig.

Terug komende op de vragen. Ik deel waarschijnlijk net iets meer met de vrouwen, vooral als het over gevoelens gaat. En dat zorgt ervoor dat ik misschien, net iets eerder, naar een van de vrouwen in mijn leven stap als het iets moeilijker gaat. Al moet ik eerlijk bekennen, dat de achterstand van de mannen steeds kleiner wordt. Soms is het makkelijker iets met een man te bespreken en de nuchtere realiteit te zien, in plaats van in de gevoelens te blijven hangen. De mannen zorgen ervoor dat ik mij gelijk op mijn gemak voel, hoe groot hun groep ook is. Dit is bij vrouwen totaal niet het geval, ik weet niet zo goed wat ik met ze aan moet als ik eerlijk ben. En het liefst ben ik in een gezelschap met onbekende en bekende mannen, praten over onzin en gewoon zijn wie we zijn. Bij een gezelschap met bekende en onbekende vrouwen voel ik altijd een soort competitie, iets waar ik niet van hou.

De vrouwen in mijn leven heb ik nodig om mijn gal te spuwen over mannen, mijn gevoelens te delen en af en toe te zeuren. De mannen in mijn leven heb ik nodig om te klagen over vrouwen, de nuchterheid en het feit dat ze zeggen waar het op staat.

Dus van welke planeet kom ik? Geen Mars en geen Venus. Nee, ik heb het beste van beide werelden om mij heen en dat blijft waarschijnlijk wel zo.

Ik kom van de planeet MaVe, ik ben one of the guys in de vrouwelijke vorm.

Liefs,
Jen

  • 06 Maart 2014 - 17:54

    Veronique:

    Mooi Jennifer !!xxx

  • 06 Maart 2014 - 19:51

    Aniek:

    Hahaha ram ruig!
    leuk omschreven. Ik herkin dich in de MaVe. mss ving ik dich doarum zo leuk. De bis vanalles! ;)

    topte xxx

  • 06 Maart 2014 - 22:46

    Marian Janssen:

    Ha Jen,
    Dat is dan vast een mooie planeet!!!
    Tot over een paar weekjes.
    groet, Marian

  • 07 Maart 2014 - 10:05

    Jolanda:

    Haha! Eigenlijk waal heel herkenbaar. Aaf en toe is t heerlijk om te kinnen zeuren, maar soms is t beater om een nuchter antwoord van unne kearel truuk te kriege!
    Dink desse beiden in dien leave neudig hubs, dus t is mer good det ze allebei bestaon ;)

    Veul plezeer nog!!
    Xxx

  • 09 Maart 2014 - 13:02

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    In dit verhaal herken ik je wel. Tot gauw.

    Groetjes,
    Mieke

  • 10 Maart 2014 - 16:14

    Peggy:

    Hey Jenn,

    Leuke analyse; vraag eens naar sterrenbeelden of chinese tekens, dat heeft voor mij ook tot interessante ontdekkingen geleid :-).

    Grtz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 125462

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: