Zambia vs. Nederland - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Zambia vs. Nederland - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Zambia vs. Nederland

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

11 December 2012 | Zambia, Mpongwe

De titel lijkt een voetbalwedstrijd te weergeven. Laat het dat nu niet zijn, al is dat wel iets wat ik graag in de toekomst nog eens wil aanschouwen. Nee, ik ga de twee landen tegenover elkaar zetten, zoals ik wel vaker heb gedaan. De uitslag is voor jullie waarschijnlijk al duidelijk.

Zambia, groot, weinig bevolking, veel natuur. Nederland, klein, veel mensen, weinig natuur. Een winstpunt voor Zambia.

De hoofdsteden Lusaka en Amsterdam. Lusaka heeft bijna twee miljoen inwoners, krottenwijken en flatgebouwen. Drukke wegen en mensen die overal heen krioelen. Amsterdam is kleiner, heeft zijn grachten en zijn gezelligheid. Beide steden hebben mij nooit gegrepen, maar als er een keuze gemaakt moet worden, ga ik voor Amsterdam.

Vriendelijkheid in beide landen, op verschillende manieren. Het altijd groeten in Zambia, het klagen in Nederland. Het harde werken van de Zambianen tegenover het drukke leven van de Nederlanders. Het haasten tegenover de rust. Het genieten van de kleine dingen zoals de zon die opkomt of de vlinder die voorbij vliegt, tegenover de ontevredenheid als de telefoon of televisie het een keer niet doet. Ik kies Zambia in dit geval.

Het milieu, iets wat voor mij altijd belangrijk is geweest. Zambia heeft zijn natuurparken en is ontzettend groen, maar alles wordt hier op de straat gegooid. Beltegoedkaartjes, plastic flesjes, je kunt het zo gek niet bedenken. Nederland is daarentegen minder groen, maar veel schoner.
Qua milieu ga ik dan ook zeker voor Nederland.

Vriendschappen. Emotionele en diepe banden in Nederland, oppervlakkerige en gemoedelijkere banden in Zambia. Meer vrouwelijke vrienden in Nederland, tegenover vrijwel alleen maar mannelijke Zambianen. Het missen van mijn beste vriendin en andere goede vrienden, maar mijn Zambiaanse maatjes net zo hard missen als ik in Nederland ben. Dit eindigt dan ook in een gelijkspel.

Familiebanden zijn erg belangrijk in het Afrikaanse land. Je hebt voor elk familielid iets over en iedereen helpt elkaar op welke manier dan ook. Nichtjes, neefjes, ooms, broers, schoonzussen en verre familieleden komen regelmatig over de vloer, eten mee en blijven enkele dagen of weken slapen. Je leeft hier in een extended family. In Nederland ga je naar de basis, ouders en kinderen. De rest komt op bezoek. Ook hier wordt veel gedeeld, maar niet zoals in Zambia. Komende uit twee versplinterde families, gaat hier het punt naar Zambia.

De seizoenen in Zambia zijn anders dan in Nederland. Je hebt het hete seizoen, regenseizoen en het milde seizoen. Nooit gaat het hier onder een graad of acht, zelfs in het regenseizoen schijnt de zon nog genoeg. Nooit sneeuw, iets waar ik een grote hekel aan heb. Simpele keus: Zambia

Ik kan nog even doorgaan, zoals over het vinden van werk, de kosten in beide landen, het salaris, de insecten, de gelijkheid, vrijheid van meningsuiting.
Nederland, het land waar ik geboren en getogen ben. Waar ik vrienden voor het leven heb en een familie die om mij geeft. Zambia, het land dat mij liefde gaf op het moment dat ik het nodig had en dat mij weer leerde genieten van het leven. Beide landen blijven punten scoren, maar het is duidelijk dat er maar één land de winnaar gaat zijn.

En, om even op de titel terug te verwijzen, mocht de voetbalwedstrijd er dan ooit komen op een wereldkampioenschap of in een vriendschappelijk duel, het moge duidelijk zijn dat ik in het prachtig groen van Zambia zal schreeuwen, aanmoedigen, juichen en huilen als ze verliezen. Zambia, mijn land, mijn heden, mijn toekomst.

Veel liefs,
Jennifer

  • 11 December 2012 - 17:54

    Jolanda:

    Duit mich deugt om te leaze det NL toch auch nog get positieve puntjes heet ;) hahaha!
    Eerst kos der bienoa nieks positiefs oet euver NL (en det is auch neet erg), mer noe zeen der toch waal een paar +puntjes :P haha!

    Mis dich mupke, mer gelukkig, euver minder den 2 maond (jaja!!!!) zeen ich dich weer!!! :)
    Kin neet meer wachten eigenlijk, t leefst zooi ich noe direct op t vleegtuug stappen ;)

    Blief genieten van alle mooie dingen, en neam de kleine -puntjes mer veur lief.

    Dieke kus!

  • 11 December 2012 - 17:57

    Iris:

    Weer een heel mooi verhaal Jen!
    Ik wachte al met smacht op je nieuwe blogje.
    Hoe bevalt de december maand daar? Hoe is het verder? Nog updates?
    Wel blijven inbox'en he!

    Liefs,
    Iris

    p.s nog maar 53 dagen voor dat ik weer terug ben in Tanzania :)

  • 11 December 2012 - 18:03

    Dennis:

    Vond je m'n sneeuwpoppen niet mooi dan :(

  • 11 December 2012 - 18:20

    Eric Hekking:

    Wauw!! praat jij nou positief over Nederland ;) haha.
    Goed bezig hoor. Moet je niet ontzettend wennen om kerst etc.... zonder sneeuw en die verrekte kou te vieren? Lijkt mij best wel wennen.

    Hoe is die verder daar? Ik hoop dat alles "ok" is.




    Greetz,

    Eric

  • 11 December 2012 - 19:35

    Mam:

    Ha Jen,

    Als je het zo bekijkt lijkt je verhaal veel op een voetbalwedstrijd.Natuurlijk is er verschil tussen Nederland en Zambia, op alle gebieden.Op familie gebied zal het hier bij veel familie's net zo zijn als in Zambia.
    Maar zoals je weet is dit bij mij niet zo, na het overlijden van Sef heb ik niks meer aan mijn kant.
    Daarom ben ik heel blij met Tiny en Thijs. Maar ook met Marian en Jos en natuurlijk niet te vergeten Mieke en Herm. Dit zijn de mensen die mij er door heen helpen als ik het weer even niet zie zitten. Ik mis je vader nog iedere dag en jou ook.Maar ik ben blij dat je in Zambia hebt gevonden naar waar je op zoek was o.a Chipa.
    Natuurlijk had ik liever gehad dat het iets dichter bij huis was gebleven maar jou geluk staat voor mij voorop.
    Vergeet wel niet dat je hier ook je vrienden en vriendinnen hebt en het belangrijkste je familie Tiny-Thijs en natuurlijk je broer en je moeder.

    Groetjes Mam xxx

  • 11 December 2012 - 21:02

    Marian Janssen:

    Ha jen, ik ben heel nieuwsgierig naar Zambia en naar jullie leven. Ik hoop dat we in de zomer een kijkje in de keuken mogen kijken. Groet. Marian

  • 11 December 2012 - 23:20

    Aniek:

    Haa tuup!!
    Hihi wat een verrassende wending van dien verslaag en mooi om te zeen dat dr toch nog een inimini bietje plek is veur t koude Nederland.

    Mup home is where the heart is en auk al hes se auk een mooie basis in Nederland, bis se meer thoes in het prachtige Zambia. En terecht! Ik kiek enorm oet noa de rust es ik weer kom. De minse en neet te vergeate dich!!

    Meid geniet dr van, zo es se altied al deis en ik goan dich snel weer stalken!!

    Dieke kus xxxx

  • 12 December 2012 - 08:04

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Gelukkig zie je in Nederland ook nog wat pluspunten.
    Ik kan ook genieten van andere landen en de mentaliteit van de mensen daar, maar ik zou ons kikkerlandje niet kunnen missen. Vooral de seizoenswisselingen, de sneeuw en kou nu, de twee mooie sneeuwpoppen van Dennis, Sinterklaas, Kerst. Ook hier sta ik stil en geniet ik van een vlinder, een regenboog. Maar vooral geniet ik van mijn familie, de kinderen op mijn werk, het kopje koffie en de gesprekken met b.v. je mam.
    Maar je weet....home is where the heart is en dat is voor jou bij Chipa.
    Blijf genieten daar.

    Groetjes,
    Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 125462

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: