Het land van... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Het land van... - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Het land van...

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

02 November 2012 | Zambia, Mpongwe

Miljoenen donkere mensen. Provincies met namen als The Copperbelt of Luapula. Een hoofdstad met 1,8 miljoen inwoners. Een bevolking die gemiddeld maar 52 jaar wordt vanwege het hoge sterftecijfer bij kinderen onder de vijf jaar. Het getal 20, dat staat voor het aantal procent besmette mensen met HIV of AIDS. De malariamug, tbc en de mazelen, ziektes waaraan mensen hier nog sterven.

Maar ook het land van de mooie nationale parken, de beroemde Victoria Falls, duizenden lachende gezichten, het altijd groeten, de vriendelijkheid en samenhorigheid, de vele stammen en tradities en de diverse feestdagen. De vele talen die het land rijk is met namen als Bemba, Tonga, Lozi en Nyanga. Waar kinderen namen krijgen als Gift, Hope, Blessings, Friday, August, Memory, Lucky en Behaviour. En bovenal het land dat sinds 1964 vrede kent, iets wat vrij bijzonder is in het continent Afrika.

En ook het land van veel van mijn nieuwe vrienden en vriendinnen. Van mijn schoonfamilie waar ik nu al meer dan drie maanden woon. Het vrijwilligerswerk van GCMF, de diverse projecten waaronder de jongerengroep met hun poultry, wat al vaak mijn huis wordt genoemd.
Het land waar niemand mij Jennifer noemt, maar sister, friend, miss Kalima, Madam K, iwe of imwe, bana Chipa, Miss K, bride, baby, Jen, younger lady of woman. Als er weer een nieuwe naam wordt geroepen, dan is die negen van de tien keer voor mij.

En verder het land van mijn hart, trots, hoop, liefde en geluk. Waar genieten en leven belangrijker zijn dan werken en haasten. Waar ik weer gelukkig werd, waar ik, ondanks een lagere levensstandaard, ziektes en armoede, weer hoop heb gevonden op een prachtige toekomst.

Tevens het land waar ik de laatste twee jaar langer heb gewoond dan in mijn geboorteland en als ik over thuis spreek, Zambia bedoel.

Waar je niet mag tonen dat je verliefd bent, maar waar ik de liefde van mijn leven vond en vanaf het eerste moment dat ik hem zag wist: dit is hem! Ongetrouwd samenwonen na elkaar één jaar niet gezien te hebben.

Elkaar nog beter leren kennen met alle verschillen en overeenkomsten, cultuurconflicten, lachbuien, serieuze gesprekken, vertrouwen en het helemaal jezelf kunnen zijn.

Ja, het land van velen, maar nu ook van mij. Vanwege al deze redenen, maar ook omdat ik in juni/juli 2013 definitief in mijn thuisland ga wonen. Waar Chipa en ik een plot hebben gekocht om in de toekomst een huis op te bouwen, maar dat waarschijnlijk pas klaar is nadat wij volgend jaar op 3 augustus gaan trouwen!

Met alle liefde vanuit ons hart en thuis,
Chipa & Jen

  • 02 November 2012 - 14:18

    Rianne:

    Hey Jennifer, wat un nuujs! proficiat mit uche verloving! Zoot dr natuurlik wel al un bietje aan te komme ;), mer wat fijn vur uch det ge noe aug echt plannen hubt gemaakt. Ig wins uch veel liefde en geluk toe. X Rianne

  • 02 November 2012 - 14:25

    Aniek:

    hooooooooooooooooi verloofde!!!
    ooooooh deh naam moag se noe auch al aam dien lijst toevoegen. Hoe leuk!!
    Ik ben zo blie veur uch!! JAAAAAAAA.. Leuk leuk leuk leuk leuk!

    En samenwonen, joehoe, wie cool! Dien eigen hut mit kippen en zo. Mit een ideale boete keuken en een gaat om in te plassen. Wie kiks!

    Uul, GEFELEICITEEEEEEERD
    Geniet dr van!

    Een hele stevige en blieje knoevel van de kneus veur uch allebei (doot t ff veur bie sjiep)

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 November 2012 - 14:29

    Sanne St.:

    Heey Jennifer,
    Ik lees heej vanalles! Wat fijn veur dich zeg :)
    Is 't dus al zeker desse dao kens blieve, det hebse snel veur elkaar gekrege zeg!
    Ik wins dich nog 'n fijn weekend en tot weer us

  • 02 November 2012 - 14:47

    Jolanda:

    Joewwww!! T volgende ticket gaon ver auch mer vast boeken!! :D
    Vanaaf wanneer tot wanneer bin ich welkom??? :D

    Proficat mupke!! Ich wist natuurlijk al det t ging gebeuren in de zomer, proficiat meid, det gear noe auch verloofd zeetj! :)

    En een plot gekocht? Neem aan det det een stuk land is?
    Det hadse mich waal uns ff moge vertellen jongedame (jaja, dea zoot nog neet bie dien namen he :P)
    Nicee! :D

    Tis dich allemaol gegund muppie!!!

    xx

  • 02 November 2012 - 14:53

    Mieke:

    Wat een verrassing. Was toevallig bij je mam toen ze via skyp het nieuws hoorde. Gillend viel ze van de bank en ik heb meteen eerste hulp toegepast. Jij was meteen offline (begrijpelijk).
    Nu is ze al wat aan het idee aan het wennen.
    Proficiat. In zo'n land te mogen wonen met de liefde van je leven is geweldig.

    Groetjes,
    Mieke

  • 02 November 2012 - 15:17

    Lia:

    Hey Jennifer,

    Wauw!!! Nogmaals gefeliciteerd!!
    Wat heb je dit weer mooi omschreven!

    Het geluk komt je helemaal tegemoet. Maar dat is je ook van harte gegund..

    Liefs, Lia

  • 02 November 2012 - 16:06

    Veronique:

    Wauw kiepevel !proficiat !weej winse ug vuul leefde en geluk toe saame !
    leefs richard veronique en siem !!

  • 02 November 2012 - 19:29

    Nienke:

    Proficiat! Echt kei leuk veur och:) Mot wal un beejbaan neme zeg um daorbeej te kinne zien! Geniet dr van!

  • 02 November 2012 - 19:38

    Mariëtte:

    Hey Jen,

    Proficiat met jullie verloving. Ook voor Chipa natuurlijk.
    Super dat definitief in Zambia gaat wonen. Het is je gelukt.

    Wij wens jullie heel veel geluk en een mooie toekomst.

    Sjuul & Mariëtte

  • 02 November 2012 - 19:38

    Mariëtte:

    Hey Jen,

    Proficiat met jullie verloving. Ook voor Chipa natuurlijk.
    Super dat definitief in Zambia gaat wonen. Het is je gelukt.

    Wij wens jullie heel veel geluk en een mooie toekomst.

    Sjuul & Mariëtte

  • 02 November 2012 - 19:38

    Mariëtte:

    Hey Jen,

    Proficiat met jullie verloving. Ook voor Chipa natuurlijk.
    Super dat definitief in Zambia gaat wonen. Het is je gelukt.

    Wij wens jullie heel veel geluk en een mooie toekomst.

    Sjuul & Mariëtte

  • 02 November 2012 - 21:31

    Selly:

    Jennifer! (ja, ik noem je wel gewoon bij je voornaam)

    PROFICIAT voor jullie beiden!
    Wat een leuk nieuwtje!

    Ik was al te snel met vragen via Facebook, maar nu zie ik het; volgend jaar augustus gaat het gebeuren! Waauw wat leuk!
    En wat een super leuk nieuws dat je daar eindelijk definitief mag blijven wonen!

    Geniet van alle voorbereidingen samen!

    Selly

  • 02 November 2012 - 22:51

    Carien:

    Heej Jenn. Proficiat met jullie voorgenomen huwelijk. Wauw zeg...Geniet maar lekker van jullie mooie tijd. super dat het zo goed gaat tussen jullie..veel plezier met de voorbereidingen. Nou moet mam wel die kant op komend hè..
    Liefs van Carien en fam

  • 03 November 2012 - 02:30

    Chongo:

    Rillingen over heel mijn lijf ...
    Het ga jullie zo goed lieve Jen en Brother Chipa

    Alle liefs! x

  • 03 November 2012 - 15:43

    Marian Janssen:

    PHHHHHHH wat een nieuws. Na de eerste hulp van Mieke ben ik maar tweede hulp gaan verlenen!!! Het zat er aan te komen maar toch is het een verrassing. Proficiat voor Chipa en jou. Is eenplot een stuk land???Em gaanm jullie daar nu een eigen huis op bopuwen? Ik wil er natuurliojk alles van weten en natuurlijk ook alles van jullie bruiloft. Moet ik vast gaan sparen of houden jullie het klein??
    Dikke knuffel van Marian

  • 04 November 2012 - 11:37

    Kell :

    Geweldig Jen!
    Bin blie veur dich, tis dich allemoal zo gegund!
    Veal geluk samen:)
    xxx

  • 06 November 2012 - 12:57

    Manon:

    Geweldig stuk weer en aan het eind van je verslag een Geweldig bericht.
    Meid wat heb jij dit geluk verdiend xxx
    Manin Hermans-Kroek

  • 06 November 2012 - 13:24

    Ans Lepsi:

    jao Jen wat een mooi verhaol weer lees t altied , door dien mooie schrieve zeen ig ut has veur mig wie t doe is, . Ik wao auk al de vraog stelle wat een plot is??? maar dink zelf det ut un stuk gronk is.
    Jen en Chipa hiel veul geluk same en van Harte Gefiliciteerd met ug verloving . Geweldig .

    Blief zo'n geweldige verhaole schrieve zodet we good op de huugte blieve .

    liefs xx ansje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 125451

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: