Serenity - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Serenity - Reisverslag uit Valgorge, Frankrijk van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Serenity

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

01 Mei 2014 | Frankrijk, Valgorge

Of in het Nederlands sereniteit. Ooit maakte spiritueel leider en yogameester Sri Swami Sivananda een lied van de 18 –ity’s (Engelse woorden die op –ity eindigen). Woorden langs het levenspad die je eraan helpen herinneren waar je onderweg op moet letten. Neem even afstand en kijk door een –ity bril naar de werkelijkheid. Begin iedere week met een van de –ity’s en begin aan het einde gewoon weer opnieuw. Ik vond dit alles op de website van Happinez en heb besloten om te kijken hoe ver mij het gaat brengen.

Serenity is dus de eerste. Rust, aanvaarding en een vredig gevoel. Je geest is in een toestand van sereniteit roerloos en er is niets dat je gedachten verstoort. Denk hierbij aan een wateroppervlak dat helemaal stil ligt en waar je dus tot op de bodem kunt kijken. Er word je eigenlijk een spiegel voorgehouden en ik hoop dat dit ook gebeurd door iedere week af en toe rekening te houden met een –ity.

De wind die tussen de bomen door waait op de berg tegenover de Auberge. Heel mooi om te zien hoe zij bewegen en er lijkt een bepaald ritme in te zitten. De avondzon die een kerk verlicht tussen de wolken door. Die eerste stralen zon van de dag op mijn gezicht. Het lezen van een boek en alles om mij heen stil lijkt te zijn. De wind die mijn haren alle kanten laat uitstaan. Verwonderd zijn over hoe mooi de omgeving kan zijn waarin ik mij op dit moment bevind. Dat ene liedje waarin ik helemaal kan opgaan. Mij helemaal concentreren op het eten dat voor mij staat en niets anders belangrijk vinden. Diep in- en uitademen zodat ik in totale rust in slaap val.

Deze dingen deed, voelde en zag ik allemaal in de afgelopen week en telkens was er niets anders dan datgene wat ik aan het doen was of zag, in mijn gedachten. Ik voelde rust en vrede aan de binnen- en buitenkant. Dus ondanks de soms drukke en lange dagen hier, vind ik mijn rust nog voldoende.

Inmiddels ben ik alweer een maand in Frankrijk en ik kan alleen maar zeggen dat de tijd is omgevlogen. Volgende week komt er een nieuw meisje uit Nederland en als alles goed is, blijft zij ook tot het eind. Erg leuk, aangezien je met zo’n iemand toch een band kunt opbouwen aangezien je er veel tijd mee doorbrengt. In de eerste maand is het hier drukker geweest dan vorig jaar en er zijn inmiddels ook al diverse hotelgasten geweest. Erg leuk om te zien hoe zij het hier ervaren en wat ze na afloop zeggen over het hotel, het eten en de gastvrijheid.

Vandaag is het 1 mei, Dag van de Arbeid. In vele landen een feestdag, zo ook in Frankrijk. Zij hebben dus een lang weekend. Inge heeft een menu samengesteld en de komende vier dagen vieren we dan ook deze dag in het restaurant. De eerste menu’s zijn in de middag al de deur uit gegaan en ook voor vanavond zijn er inmiddels 14 reserveringen binnen. Maar wie weet wat nog allemaal komt aanwaaien.

En dan nog dit. Achter de Auberge is een groot huis voor lichamelijk beperkte mensen. Elke maandag komen er twee met hun begeleiders een ijsje of dessert eten. Ik vind het leuk om deze mensen te zien en dat ze genieten van het uitje, maar dat is het. Dit is altijd al niet mijn doelgroep geweest om ooit mee te gaan werken, maar het lijkt mij nu nog minder te doen dan voorheen. Is de Social Worker in mij aan het verdwijnen? Ik denk het niet, want de omgang met diverse mensen vind ik nog altijd leuk en ik vind het altijd interessant om te weten wat er in het hoofd van iemand omgaat of waarom iemand bepaalt gedrag vertoond. Maar of ik nog als Social Worker aan de slag wil? Die twijfels groeien met de dag. Maar de wind die door die bomen waait, geeft mij dan weer sereniteit, rust, vrede en aanvaarding.

Liefs,
Jen

  • 01 Mei 2014 - 17:31

    Evelien:

    Ha Jennifer,

    Topblad he, de Happinez, ik koop het blad regelmatig en er staat altijd weer iets in dat me raakt of inspireert.
    Ik zou zeggen bedenk een 19de -ity --> Jennifity ;-)

    Ja, ik lees je verslagen nog steeds dus...hahaha!

    groetjes oet Blierick.

    Evelien Houben

  • 01 Mei 2014 - 18:35

    Aniek:

    Tuupity!!
    Topity dit verhoality! Ik zoog t inderdaad langskomme van facebook! Ik bin benuujd wie de -ity in dien leave past..
    Succesity

    xxxx van uulity

  • 01 Mei 2014 - 19:21

    Marian Janssen :

    Ha Jen,
    Klinkt erg goed dat pad dat je probeert. En wat de toekomst brengt? Dat staat in de sterren en die zijn er genoeg in Frankrijk
    Gr Marian

  • 01 Mei 2014 - 19:51

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Je verhaal weer met veel interesse gelezen. In de Happinez staan vaak goede artikelen.
    Ik denk dat je serenity goed kunt toepassen in zo'n mooie omgeving.

    Groetjes,
    Mieke

  • 01 Mei 2014 - 22:16

    Jolanda:

    Mup, de toekomst kinne ver (gelukkig!!!) neet...
    En es in de toekomst bliekt desse helemaol nieks met Social Work geis doon, den is det zo.
    De opleiding heet dich heeeel veul goeds gebracht, en auch weer een stuk gemaakt tot weemse noe bis, dus t is good geweast desse de opleiding hubs gedaon!

    Volg dien hert en maak de keuzes die veur dich good veulen!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 728
Totaal aantal bezoekers 125280

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: