Cape Reinga, Ninethy Mile Beach & Kerikeri - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Cape Reinga, Ninethy Mile Beach & Kerikeri - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Cape Reinga, Ninethy Mile Beach & Kerikeri

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

10 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Hallo allemaal,

Helaas is voor ons inmiddels de laatste week in Nieuw-Zeeland aangebroken. Nog één week heerlijk zomerweer voordat we terugkeren naar het natte, koude Nederland

Vrijdag 08-02
Vandaag is het tijd om naar het noordelijkste gedeelte van Nieuw-Zeeland te gaan, Far North. Dit wordt ook wel The Winterless North genoemd, omdat het hier eigenlijk nooit koud is, zelfs niet in de winter. We gaan Cape Reinga en de Ninethy Mile Beach een bezoekje brengen.

We worden bij ons Holiday Park opgehaald en rijden in delen naar het noorden. We hebben een chauffeur die van Maori afkomst is en regelmatig een Maori liedje zingt. Aangezien hij het werk al bijna 25 jaar doet, weet hij over ieder huis en plantje wat te vertellen. Erg leuk!
Onze eerste stop is in het nabijgelegen Puketi Forest, waar verschillende Kauri bomen te vinden zijn. Deze Kauri’s zijn tussen de 300 en 600 jaar oud en behoren dus nog tot de jongere generatie.

Hierna volgt het Ancient Kauri Kingdom. Hier worden allerlei voorwerpen en souvenirs gemaakt van 45.000 jaar oude Kauri’s. Hier is de showroom/winkel, de fabriek zelf en er zit een restaurantje waar je wat kunt eten. Van de oude Kauri bomen maken ze werkelijk alles. Van banken, stoelen en tafels tot rammelaars, onderzetters en sleutelhangers. Dat ze iets duurder zijn, is normaal aangezien het wel van een Kauri is gemaakt.

Na de lunchpauze in Houhora rijden we door naar Cape Reinga. Dit wordt vaak, ten onrechte, het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland genoemd. Dat is North Cape, maar Cape Reinga wordt velen malen vaker bezocht. Hier staat ook een vuurtoren en een bord met verschillende steden van de wereld en afstand er naar toe. Ook lopen hier de Tasmanzee en de Pacific Ocean in elkaar over. De beiden zeeën verschillen van kleur, de Tasmanzee ziet een beetje donkerder dan de Pacifische.

Voordat we de Ninethy Mile Beach oprijden gaan we eerst nog bij de Te Paki Sanddunes langs. Dit zijn zandduinen die wel 30 meter hoog kunnen zijn. We gaan nog even met een sandboard omlaag en beginnen dan aan onze trip over het strand.

Inderdaad, we rijden over het strand! Het zand op de Ninethy Mile Beach is zo hard, dat je er gewoon op kunt rijden. De naam van het strand is trouwens niet helemaal juist, hij is geen 90 mijl lang, maar rond de 90 kilometer. Hoe lang hij precies is, geen idee. In ieder informatieboekje, foldertje en iedere touroperator zegt wat anders.
We rijden 52 mijl over het strand en op sommige plaatsen liggen er halfdode of dode vissen op het strand. Dit schijnt één keer in het jaar te gebeuren hier en laat dat net nu zijn! Verder verschilt het strand die 52 mijl niet veel. Af en toe liggen er op een paar plaatsen meer schelpen, maar verder is het een zee met hogere golven en zand, zand en nog eens zand.

’s Avonds gaan we uiteten en liggen we vroeg in bed, aangezien we toch wel wat moe zijn na twee lange dagen. Zaterdag gaan we Kerikeri eens nader onderzoeken!

Zaterdag 09-02
Vandaag is het tijd om eens het dorpje waar we een week lang in zitten te onderzoeken. Kerikeri is de oudste Europese nederzetting van Nieuw-Zeeland. Ook ligt hier het oudste gebouw van Nieuw-Zeeland en het oudste stenen gebouw. Een stadje met historie dus!

Als eerste brengen we een bezoek aan Rewa’s Village. Dit is een nagebouwd Maori dorp, voordat de Europeanen in Nieuw-Zeeland arriveerden. Erg leuk om zoiets te zien! Het ziet er allemaal erg provisorisch uit en de huisjes zien er erg klein uit. Maar het is toch wel mooi om te zien hoe mensen vroeger geleefd hebben.

Hierna bezoeken we Kemp’s House. Dit huis is gebouwd in 1822 en daarmee het oudste, nog bestaande huis van heel Nieuw-Zeeland. Het is vernoemd naar James Kemp en zijn familie, die hier van 1832 tot 1974 heeft gewoond. Hierna is het nagelaten aan het New Zealand Historic Places Trust. Die kregen er gelijk 142 jaar aan familie geschiedenis en eigendommen bij. En dat is allemaal te zien in dit huis.

Het huis erlangs is het oudste stenen gebouw (1836) van Nieuw-Zeeland en is een voormalige winkel/opslagplaats. Stone Store, zoals het gebouw heet, heeft de eerdere winkel die op dezelfde plaats stond na enkele jaren vervangen. In de loop der tijd heeft het gebouw verschillende functies gehad. Van een bibliotheek in 1840, langs het onderkomen van Britse soldaten in 1845, via een Kauri gum handelsplaats tot een jongensschool in 1863. In 1874 is het gekocht door James Kemp junior. Een familielid van hem verkocht het 101 jaar later aan het New Zealand Historic Places Trust.

Het laatste gebouw dat we in Kerikeri bezoeken is de St. James kerk uit 1878. De kerk is opzicht niet zo heel oud, maar het staat op de plaats waar ooit de eerste kapel van Nieuw-Zeeland heeft gestaan. Verder liggen er diverse Kemp familieleden begraven.

Hierna rijden we naar Waimate North. Hier brengen we een bezoek aan het Te Waimate Mission (1831), het een na oudste gebouw van Nieuw-Zeeland. Hier werden Maori’s ‘opgeleid’ via workshops om op een ‘betere manier’ hun land te verbouwen.

Zaterdag was echt een dag vol cultuur en historie. Nieuw-Zeeland staat vooral bekend om zijn natuur, maar we wilden toch ook iets van de weinige cultuur dat het land heeft, proeven.

Bedankt voor alle leuke reacties en leuk dat jullie zoveel op de site kijken! Wordt erg gewaardeerd door ons.

Foto’s: jenniferpeeters.mijnalbums.nl

gaafgaafgaafgaafgaaf! :D:D:D:D

• 09 Februari 2008 - 21:43

Selly:

Ger & Jennifer,

wat kent geej toch altied verhoale schrieve!! Leuk um te leaze, jammer det ge lets neet met de dolfijnen hebt kenne zwumme, maar zoe te leaze zien dr nog genog leuke angere dinge gewes!

Net nog effe noa de foto's van vandaag gekeke...leuke foto's!! Zandsurfen...'n nieje sport?

Maak d'r nog eine sjoene weak van en kom straks hielhuids truuk!

Groetjes,
    Selly (en auk van pap en mam)

p.s...toch joamer det se de vasteloavend heej hes gemist!!

• 10 Februari 2008 - 09:05

Wesley:

wat leuk, ik ga ook een keer naar Nieuw Zeeland.

groetjes wesley

• 10 Februari 2008 - 15:18

Fam. Stemkens:

Volgens ons is het echt leuk daar maar het zit er alweer bijna op. Nog veel plezier en tot gauw!

• 10 Februari 2008 - 16:03

Lun:

heey jen, fantastisch al dien verhaole!! echt super! doe hubs t zeer zeker noar dien zin!
    we motte zeker unne keer samen noar nieuw zeeland gaon, ik wil t doa auk nog wel s zeen, liekt mig super!
    amuseer dig nog de letste weak en geniet dr van!
    liefs leonie

• 11 Februari 2008 - 12:12

Nancy En Margriet:

Goedenmorgen/middag/avond Jennifer en Ger,
    met kwijlende lippen en schele ogen (van de jaloezie) zijn we jullie site maar eens opgeklommen. Wat is het waanzinnig mooi daar en wat zijn jullie een boffers dat jullie dit mee mogen maken! Denk er wel aan om je goed in te smeren, want dat zonnetje ziet er scherp uit daar! Wij hebben er momenteel ook 1, maar die is nog wat waterig.
    Helaas voor jullie zijn jullie al over de helft, maar gelukkig voor ons, want we missen je gezelligheid wel, hoor Ger!
    Willen jullie eigenlijk wel terug (naar ons?) We kunnen ons voorstellen dat je daar een leuke baan zoekt. Nou, geniet nog maar even en vergeet vooral niet de prachtige foto's te sturen. Vraag aan je broer wanneer wij welkom zijn (haha)!
    Heel veel iefs van Nancy en Margriet
    p.s. wat waanzinnig aardig dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht!!!!!

• 11 Februari 2008 - 13:06

Pettry & Henk:

Hoi Hoi Jennifer en Ger,
    Jaja, kunnen wij nog wel iets zeggen (cq' typen) naar aanleiding van jullie verhalen en foto's. Maar er is een tijd van komen en gaan en jullie zitten in de laatste week. Wij wensen jullie nog een heel fijne tijd en vooral een goeie terugreis komend weekend.

Ger, en schiet maar op want het werk (pfffffffffffff, er ligt toch een stapel)en de koelcellen wachten op je hahahaha.

Zien jullie volgende week maandag of dinsdag wel

mazzeltjes

• 12 Februari 2008 - 16:14

Huub Gelissen:

Hallo Ger en Jennifer,

Wat leuk zo'n site. Henk Vriens maakte mij er op attent. Ik begrijp dat de reis er bijna op zit. Geniet nog even van dit prachtige land en een goede terugvlucht gewenst.