Waitangi Day & Dolfijnen! - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Waitangi Day & Dolfijnen! - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Waitangi Day & Dolfijnen!

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

07 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Hoi allemaal,

Sinds dinsdagmiddag zitten we in Kerikeri, in de Bay of Islands. Onze laatste bestemming voordat we weer terugkeren naar Sjaak en Pia.

De Bay of Islands heeft een hele geschiedenis achter zich. Hier hebben de Maori’s en de Europeanen veel met elkaar gevochten en in diverse plaatsjes zijn daar nog dingen van te zien. Ook in Kerikeri, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen om dat te gaan bekijken. Dat komt nog wel! Verder liggen hier nog Waitangi, Paihia en Russell, dat ooit de hoofdstad van Nieuw-Zeeland was en nu nog maar 1000 inwoners telt.

Woensdag 06-02
Woensdag was het een nationale feestdag in Nieuw-Zeeland, Waitangi Day. Op 6 februari 1840 is hier de Treaty of Waitangi getekend. Het huidige Nieuw-Zeeland is hierdoor ontstaan. Maar het ‘verdrag’ ligt tot op de dag van vandaag nog erg gevoelig bij de Maori’s, die vinden dat hun land gestolen is.

Ook wij hebben deze dag meegemaakt en zijn naar Waitangi zelf geweest. Wat ons opviel, was de verhouding blanken tegenover Maori’s. Je zou denken dat deze dag voor de blanken echt een feestdag is, omdat zij toen meer macht in Nieuw-Zeeland kregen, maar ze lieten zich maar weinig zien. De enige blanken die je zag, waren toeristen. Er waren twee terreinen met tentjes opgezet, waar je eten, kleding en dergelijke kon kopen.

Om 12 uur werden er kanonsschoten gelost door de marine. Ook hebben de Maori’s kano’s te water gelaten. De grote oorlogskano ging echter niet te water toen wij er waren. Terwijl dit volgens ons wel had moeten gebeuren, maar misschien vonden ze de zee te ruw. Ook waren er nog vele optredens van de Maori’s en zo hebben we nog diverse keren de haka (oorlogsdans) mogen zien. Een erg leuke dag om eens mee te maken!

Donderdag 07-02
Vandaag is het zover! We hebben kans dat we met dolfijnen kunnen gaan zwemmen! Het was vroeg dag, omdat we een lange tocht van 8 uur zouden gaan maken. ’s Morgens zitten we in een boot die ons naar dolfijnen moet leiden, de lunchuren brengen we door op Urupukapuka, het grootste eiland van de Bay of Islands. En daarna brengen we nog een bezoek aan de beroemde Hole in the Rock.

Na wat uitleg over de boot, de dolfijnen en de Bay of Islands vertrekken we. Na ongeveer een half uur is het al raak. We vinden een erg grote groep dolfijnen, de zogehete Bottlenose dolfins. Beter bekend als Flipper haha. Volgens de twee bemanningsleden hebben de dolfijnen vandaag goede zin en ziet het er naar uit dat we het water in kunnen. Ook het weer en de zee zitten mee. Het is alleen nog even afwachten of er geen kalf (babydolfijn) rondzwemt, want dan mag er niet gezwommen worden. Na een tijdje is er toch een kleine teleurstelling, er zwemt een kalf bij.

Gelukkig zijn de dolfijnen wel erg goed gezind en laten ze zich volop rond de boot zien. Je kunt ze zelf aanraken als je wilt, maar dat mag niet vanwege hun huid. Die kun je namelijk met een aanraking al beschadigen en dat willen we natuurlijk niet! De dolfijnen springen regelmatig alleen of in duo boven water en zwemmen van de ene kant naar de andere kant. Omdat het een erg grote groep zijn, zie je er erg veel. Van klein naar groot, van dik naar dun. Erg mooi en leuk om deze dieren eens van zo dichtbij te zien! In het echt zien ze er nog mooier uit dan op de televisie. We zitten een uur lang alleen maar naar het water en de dolfijnen te kijken en dus vliegt de tijd.

We knippen nog de laatste foto’s en er wordt nog snel een stukje gefilmd, want we vertrekken verder richting eiland Urupukapuka. We worden hier afgezet en we zijn ongeveer drie uur op het eiland. We lopen naar een uitzichtpunt en knippen enkele foto’s. Verder eten we onze boterhammen en gaan lekker bij het strand zitten. Onze volgende boot arriveert en we kunnen ons opmaken voor de Hole in the Rock.

Na een tijdje varen komen we bij Cape Brett aan en zien we een vuurtoren staan. Het eilandje voor Cape Brett, is Piercy Island, het eiland waar de Hole in the Rock te vinden is. En zoals de naam zegt, het is een gat in een rots, een hele grote rots dan wel! Erg apart om te zien, vooral omdat dit gat op een natuurlijke manier (wind en water) is ontstaan. Op de terugweg zien we nog enkele grote scholen vissen en nog diverse andere eilandjes. Het is kwart over vier als we Paihia weer bereiken en we weer richting Kerikeri rijden. Het was een geslaagde dag, ook al hebben we niet met de dolfijnen kunnen zwemmen.

Morgen gaan we een bezoek brengen aan Ninethy Mile Beach en Cape Reinga. Weer vroeg op en een nog langere dag. Maar Nieuw-Zeeland heeft ons nog iedere dag verrast, dus we zijn benieuwd wat ons morgen te wachten staat!

Foto’s: jenniferpeeters.mijnalbums.nl

Groetjes,

Jennifer & Ger

• 07 Februari 2008 - 13:23

Jack Fleuren:

Hallo Ger en Jennifer,

Dank jullie voor de mail met de foto's. Aan het reisverslag te lezen en te zien hebben jullie echt een fantastische vakantie. Een geweldig mooi avontuur.

Ik wens jullie nog heel veel plezier. Geniet er nog met volle teugen van, want het is voorbij voor je het weet.

Groeten,

Jack

• 07 Februari 2008 - 13:29

Peter:

Hoi Ger,

Effe tussendoor:
    We hebben voor morgenavond afgesproken bij Chris. Ben je er ook? De opkomst is groot, snap jij dat nou!

Gr. Peter

• 07 Februari 2008 - 20:36

Noël:

Hallo Ger,

Het ziet er mooi uit aan de andere kant van de wereld. Geniet er van.

Groet, Noël

• 08 Februari 2008 - 12:45

Truus & Dennis:

Hallo,

Wij begrijpen jullie wel als jullie niet meer terugkomen. Want de foto's zijn zo mooi. We horen wel wat jullie doen ^^.

• 08 Februari 2008 - 13:26

Marcel Beunen:

Hallo die Ger en Jennifer,

een beetje jalours mag je wel worden als je het reisverslag leest en de foto's bekijkt. perfecte natuur en dan nog maar te bedenken dat het in het echt altijd mooier is dan op een foto. Ik zou zeggen geniet ervan en voor over een tijdje een goede terugreis gewenst en tot ziens weer bij ZON.

Groetjes,

Marcel Beunen

• 08 Februari 2008 - 18:20

Piet Wijnen:

Hallo Jennifer en Ger,
    Geweldige foto's, mooie natuur, maar ik zie ook dat het zaakje ondanks dat er geen snitzels zijn aardig groeit.
    Heb Truus vandaag weer moeten manen bij de super. Moet nou gaan stoppen want ik ga vanavond vroeg naar Chris. Schijnt behoorlijk druk te worden. Weet niet waar het aan ligt. Geniet nog van de rust en het mooie land.

Groetjes van Gertie en Piet (ook aan Sjaak en Pia)

• 08 Februari 2008 - 19:05

Tiny En Thijs :

ger als ik die foto,s zie vraag ik me af of je bent af gevallen .geniet de laatste week nog maar wat vliegt de tijd .groetjes tiny

• 09 Februari 2008 - 15:07

Kimmie:

Weer een mooi verhaal Jennifer en Ger.

Geniet er nog van!
    Ga nu jullie foto's bekijken.

Groetjes Kim

• 11 Februari 2008 - 09:31

Ri:

Super ruig, mit die dolfijnen! Joamer det ge dr neet mit kos zwumme. Veul plezeer nog en we spreke us aaf ese truk bis.

Grs Rianne