Angkor, do you want more? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Angkor, do you want more? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Angkor, do you want more?

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

31 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Aangezien ik jullie nog twee verhalen schuldig ben over Cambodja, komt hier het eerste verhaal. Het volgende volgt waarschijnlijk morgen al, aangezien ik inmiddels in Maleisie ben.

Het werd tijd om naar de grootste bezienswaardigheid te gaan van Cambodja, het welbekende Angkor Wat. Eigenlijk is dit niet de juiste benaming, aangezien Angkor Wat maar een van de vele tempels is. Wel de grootste en meest bekende, maar in de omgeving zijn nog vele anderen te zien.

De meeste mensen gaan vroeg in de ochtend om de zonsopgang te zien. Ik niet, maar met een reden. In de avond was het al bewolkt geweest en toen mijn kamergenoot uit Singapore opstond om wel te gaan, keek ik naar buiten. Geen sterren, geen maan. Een uur later, nog altijd wolken. Om kwart over 8 was ik dan bij de tempels, met natuurlijk de fiets.

Ik sloeg het grote Angkor Wat over (maakte op het eerste ogenblik geen 'over-de-top-geweldig' indruk) en ook het meeste in Angkor Thom liet ik links liggen. Het was er te druk, al wist ik dat dit altijd wel ging zijn.

Bij de eerste tempel had ik geluk. Een Duitse groep kreeg ik uitleg en ik kon dus net voor hen langs. Uiteindelijk besloot ik om het grote circuit te volgen dat in de Lonely Planet beschreven staat. En raar maar waar, op sommige plekken kwam ik geen mens tegen. Dan was er een lege weg voor mij en achter mij. Bij enkele tempels kwam ik vier of vijf andere mensen tegen, soms een stuk of 20, maar wat een rust. Deze tempels liggen iets verder af en ik had blijkbaar de juiste dag gekozen om deze te bezoeken.

Bij bijna iedere tempel moest je het volgende aanhoren: ladyyyyyy, do you want drink? One dollar, one dollar! En als je dat gemiddeld 30 keer per uur hoort en dat voor 9 uur lang, tsja....
Na 9 uur had ik het ook wel gehad, deed mijn kont pijn en fietste ik terug. Ik regelde dat ik ook de dag erna mijn fiets nog had, want ik wilde niet vast zitten aan een tuktuk of iets dergelijks.

De dag erna was ik er rond half 9 en startte ik met Angkor Wat. Binnen in het complex heeft het enkele mooie ingraveringen die verhalen uitbeelden van Vishnu, Brahma en Shiva. Erg mooi gedaan en het is nog goed bewaard gebleven. Ik ging niet helemaal omhoog, omdat er een lange rij stond, maar het wandelen langs al die graveringen maakte veel goed. Bij Angkor Wat ga je eerst een grote toegangspoort door en kom je uit bij een grote binnenplaats met twee bibliotheken en de uiteindelijke tempel. Wat hebben ze ook toegestaan? Ladyyyyyyyyyy, you want drink, you want book, you want....?? Aaarrggghhh!

Angkor Thom bezocht ik ook. Hierin vond ik onder andere de tempel Bayon, die veel te lijden heeft gehad. Het is vooral bekend vanwege de vele gezichten die je ziet verwerkt in de stenen. Verder is de tempel in een slechte staat en een team is dan ook druk bezig om het te restaureren.

Ta Prohm, ook wel bekend als de Tomb Raider-tempel, gaf mij gemixte gevoelens. Deze tempel laat zien hoe de staat van alle andere tempels waren toen ze werden herondekt. Er groeien bomen in, op, tussen en over de stenen. Ergens is dat mooi, ergens zorgt dit er ook voor dat de tempel veel heeft geleden in de afgelopen decennia. Als je langs de buitenmuren van de tempel loopt, zie je ook nog heel veel losse stenen liggen die ooit een plaats hadden of gaan krijgen in het complex.

In totaal was ik ruim 17 uur tussen de tempels. Ik bezocht er bekende en onbekende, grote en kleine. Drukbezochte en tempels die waren uitgestorven. Goed onderhouden tempels stonden tegenover tempels die gerestaureerd werden. Tuktuks, ladingen bussen, auto's, scooters en enkele andere fietsers. Het eeuwige: ladyyyyyy...one dollar......
Angkor, do you want more? Nee, het was na ruim 17 uur in alle opzichten, meer, maar dan ook meer dan genoeg.

Aangezien ik 7 uur op jullie voor lig nu, wens ik jullie vast een gelukkig nieuwjaar. Als het 17.00 uur is bij jullie, hoop ik iets van vuurwerk te zien in Georgetown!

Liefs,
Jennifer

  • 31 December 2013 - 11:20

    Nienke:

    Hey Jen,
    Leuk verhoalke! Genog tempels gezeem dus?
    Ik wins dich unne goije roetsj!
    Xx

  • 31 December 2013 - 11:55

    Veronique:

    leeve jen
    auk veur dig ein good oeteinde en super begin van 2014 gewinst !
    leefs Veronique Richard Siem en Fiene xxx

  • 01 Januari 2014 - 11:32

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Lijkt me wel indrukwekkend al die tempels. Vervelend, al die mensen die je iets willen verkopen, maar wel begrijpelijk. Van de toeristen moeten ze het hebben.
    Een goed uiteinde en een nog beter 2014.

    Liefs,
    Mieke-Herman, Maarten, Eline, Joost

  • 02 Januari 2014 - 19:49

    Peter En Thecla:

    We wensen jou ook een heel gelukkig, gezond en liefdevol 2014!

  • 03 Januari 2014 - 20:44

    Jolanda:

    Genog is genog, mer liekt mich toch een mooie herinnering (ondanks de hey lady :P)
    Noe snel dien anger verhaolke leaze! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 125313

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: