Het land van een miljoen olifanten en de witte par - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Het land van een miljoen olifanten en de witte par - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Het land van een miljoen olifanten en de witte par

Door: Jennifer Peeters

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

15 December 2013 | Laos, Don Det Tok

Aangezien jullie nog een verhaal uit Laos tegoed hebben…

Uiteindelijk besloot ik de dag voor mijn vertrek uit Vientiane dat ik door zou reizen naar Pakse en het midden van Laos over te slaan. Ik had dit graag nog gezien, maar er waren ook delen in het zuiden die ik graag wilde bezoeken. En soms moet je kiezen tussen dingen waar je niet tussen wilt kiezen.

Pakse, een slaperig stadje, was de basis voor mijn kleine rondreis door het zuiden. Ik besloot met het openbaar vervoer te gaan en het dus anders te doen dan de meeste toeristen (die doen het met de scooter). Ik besloot om eerst naar Tad Lo te gaan. Wat een leuk, klein plaatsje! Heerlijk, ik voelde mij er gelijk thuis. Met nog ongeveer 25 andere backpackers was het niet druk en zat je ook tussen de plaatselijke bevolking. De oudere Belg Elie kwam ik hier tegen, die op zijn fiets een rondreis door Laos en Cambodja maakte. We trokken samen voor anderhalf dag op en bezochten de watervallen. We zagen olifanten die gedoucht warden en aten hier een voorgerecht, daar een hoofdgerecht en helaas, het toetje was wij graag wilden, was er helaas niet meer. Een heerlijke tijd!

De dag erna wilde ik naar Paksong, maar het openbaar vervoer werkte niet mee. Na vier uur had ik welgeteld vier kilometer afgelegd. Dus ik besloot de eerstvolgende bus te pakken met welke eindlocatie dan ook. Het werd Sekong, een stad die mij aantrok, maar die zich ook gelijk afstootte. Weinig andere witte mensen kwamen hier, want ik werd door alles en iedereen nagestaard. Veel troep langs de weg, aparte Laotianen en weinig beleving in de stad. Ik gok een hoge werkloosheid en helaas, weinig toerisme, ondanks de goede plek. Het stadje kan meer, maar of het dat ook wil?

Terug in Pakse en de dag erna naar Champassak. Hier is een oude Khmer tempel te vinden, in dezelfde stijl als Angkor Wat. Vat Phu is echter veel kleiner. Bij mijn aankomst arriveerde ook net een groep Thai. En inmiddels heb ik een hekel aan de vele Aziatische toeristen (of het nu Thai, Chinezen of Japanners zijn) en dus besloot ik dezelfde tactiek als altijd toe te passen. Heel onecht glimlachen, ze voorlaten en vooral achter ze blijven. Aangezien zij het eerste stuk met een karretje gingen (500 meter is echt ver lopen!), had ik daarna alle toeristen voor mij en geen enkele achter mij. Bij de ingang van het tempelcomplex moest ik toch nog even met twee Thai op de foto die gemaakt werd door een monnik en waar ik een ruime kop groter was dan de twee Thaise vrouwen. Uiteindelijk een leuke dag gehad en boven aan het complex een prachtig uitzicht over de tempels. Ik ben nu al benieuwd naar Angkor Wat in Cambodja!

Emmanuella vond ik in de bus naar Don Det en ik deelde een kamer en bed met de Française. We leerden elkaar kennen, aten samen, genoten van de zonsondergang, de fruitshakes, de Mekong, het uitwisselen van cultuurverschillen en van de omgeving. Na twee dagen in de hangmat te hebben gelegen, Don Khon en Don Det te hebben rond gefietst, te veel te hebben gegeten namen we afscheid aangezien zij naar Phnom Penh ging en ik naar Ban Lung.

De reis in Laos zit er op. Het was in een woord: geweldig! Wat een mooi land, met zeer vriendelijke mensen, een fantastische omgeving, kleine dorpjes en nog lang niet te toeristisch. Een hele verademing na Thailand. Ik ga het land missen, want in drie weken heeft het een plekje in mijn hart veroverd. Een land dat ik iedereen kan aanraden, vooral als je nog het echte Azië wilt zien. Soms noemen ze het de parel van Azië en ik kan het daar alleen maar, uit de grond van mijn hart, volledig mee eens zijn.Dag mooi, lief, gezellig, warm Laos!

Tot snel, maar dan vanuit Cambodja!
Liefs,
Jennifer

  • 15 December 2013 - 09:11

    Evelien:

    :-) Nice, hier zet de winter in....brrrrrr krabben, koud, koud en nog eens koud..

    Evelien

  • 15 December 2013 - 09:28

    Mieke:

    Hoi Jennifer,

    Fijn dat Laos zo goed bevallen is en je weer veel vriendelijke mensen hebt ontmoet en mooie dingen hebt gezien.
    Hopelijk bevalt Cambodja ook zo goed.
    Blijf genieten.

    Groetjes,
    Mieke

  • 15 December 2013 - 14:00

    Aniek:

    Hee meid,

    De liefde en warmte spat weer af van het scherm wanneer ik je verhaal lees. Fijn om te horen dat Laos je zoveel moois heeft gebracht!Niet alleen van de lokale bevolking, maar gelukkig leer je onderweg ook van 'de touris'. Nu lekker verder genieten in Cambodja.

    Geniet, geniet, geniet!

    Nalikutemwa

    (L) xxx

  • 15 December 2013 - 17:02

    Jolanda:

    Ich hoop desse t net zo fijn hubs in Cambodja es in Laos!!
    Geniet der van!!

    xx Jo

  • 15 December 2013 - 22:22

    Nien:

    Hey Jen,
    Fijn det t zoe good bevalle is! Op naor cambodja

  • 20 December 2013 - 16:53

    Marian Janssen:

    Ha Jennifer,
    ben wat laat met reageren maar denk steeds; Wie weet kom ik daar ooit nog eens. Het lijkt me prachtig.Fijn dat we zo een beetje mee kunnen gaan. groet Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

De wereld is in mijn handen...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 125314

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 31 Oktober 2014

The world is in my hands..

05 November 2013 - 15 Januari 2014

Zuidoost-Azië

06 Juni 2013 - 06 Juni 2013

Emigreren naar Zambia?

03 Februari 2012 - 19 Mei 2012

Litouwen

09 Februari 2011 - 15 Augustus 2011

Zambia

18 Januari 2008 - 15 Februari 2008

Nieuw-Zeeland

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Terug naar Zambia!

Landen bezocht: