Van een luipaard terug naar Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu Van een luipaard terug naar Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Jennifer Peeters - WaarBenJij.nu

Van een luipaard terug naar Mpongwe

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

18 Augustus 2013 | Zambia, Mpongwe

Zo, ik zit weer in Mpongwe. Kamer drie om precies te zijn. Ik zit nog in Mpongwe tot 27 augustus, want dan vertrekt mijn vliegtuig terug naar Nederland.

Laat ik eerst nog even iets vertellen over de vakantie die ik samen heb gehad met Annette en mam. We zijn naar Puku Pan Safari Lodge geweest in Kafue National Park. Een mooie lodge met een fantastische staf. We werden goed verwend en ze waren allemaal zeer behulpzaam. Ook hier kon ik mijn Bemba kwijt, aangezien één van de stafleden dit ook sprak. Ik besefte toen pas dat ik de taal al aardig begin te verstaan, nu alleen nog zorgen dat ik hem ook steeds meer ga spreken.

We hebben enkele game drives gedaan, zowel in de morgen als de avond. Ook nog twee boottochten, waarvan eentje eindigde bij een eiland om daar een wandeling te maken. Omdat het een erg groot park is (half Nederland), is de kans op dieren minder groot dan in een ander park van Zambia. Maar het is een prachtig park en als je in Zambia bent, is het zeker de moeite waard om te bezoeken.

Diverse dieren, sporen, planten, vogels en insecten heb ik gezien. Ik weet hoe de poep van een hyena eruit zien en welke antilope welk spoor achterlaat. De antilopes waren er in overvloed, van de kudu tot de impala van de bushbuck tot de puku. Prachtige dieren, met een soepel lijf.

Tevens hebben we olifanten in een flits gezien, zagen we wrattenzwijnen en civetkatten. Ook zagen we meer dan 40 nijlpaarden en enkele krokodillen.

De kers op de taart was toch echter het luipaard. Na een vermoeiende avonddrive, die al langer duurde dan normaal, waren we op de weg terug naar de lodge toen de spotter ineens riep: ‘Leopard!’ Vol van adrenaline schrok iedereen wakker en werden de camera’s erbij gepakt. Het bleek dat de luipaard net een puku te grazen had genomen en die in een boom had gehangen. En inderdaad, ook de dode puku vonden we. Het luipaard werd gestoord door ons, want hij bleef bij in de buurt van zijn prooi. We hebben hem dan ook en tijdje gevolgd en ik heb een redelijke goed filmpje van het luipaard kunnen maken. Een prachtig dier en ondanks dat we daarna om 23.30 pas zaten te eten, was het het zeker waard. Geweldig!

Later zei ik gedag tegen Annette en mam en keerde ik, via Kitwe, terug naar Mpongwe. Chipa had een kamer voor mij geregeld in Kitwe en we hebben nog even met elkaar gepraat. Dat de liefde er nog is, is voor beiden overduidelijk. De cultuurverschillen zorgen er op dit moment even voor dat het voor nu niet gaat. We hebben echter tegen elkaar uitgesproken dat als het echt zo moet zijn, wij wel weer bij elkaar komen. Is het niet nu, dan wel in de toekomst. De tijd zal het leren...

Liefs vanuit Mpongwe,
Jennifer

• 18 Augustus 2013 - 12:35

Thecla:

Wat fijn dat je zo'n heerlijke vakantie hebt gehad en je verblijf in Zambia zo kan afsluiten.

• 18 Augustus 2013 - 18:25

Mieke:

Hoi Jennifer,

Gelukkig dat je zo'n mooie dagen met mam hebt gehad tijdens de safari. Het zien van een luipaard met prooi is natuurlijk helemaal té gek.
    En wat de toekomst betreft; komt tijd, komt raad.
    Tot ziens in Baarlo.

Mieke en Herm

• 18 Augustus 2013 - 21:08

Marian Janssen:

Ha Jennifer,
    Inderdaad ook van mam jullie avonturen gehord. Super fijn dat het zo goed bevallen is. En wat de toekomst betreft? Dat staat in de sterren en die kan je soms van een afstand beter zien.
    groet en tot gauw Marian